Addig nem tudsz valamit piacra dobni, amíg nem tudod, kinek hirdeted.
Lehet úgy is értékesíteni, hogy nem ismerjük a célközönségünket, azonban így súlyos pénzeket tudunk elégetni. A márka felépítésének egyik legfontosabb része az ideális vásárló azonosítása.
Ez az írásunk megmutatja Neked a célközönség megkülönböztetésének elemeit, valamint azt, hogy hogyan hozhatsz létre olyan Buyer Persona-kat (“vásárlói személyiségeket”), amelyek összhangban állnak üzleti céljaiddal.
Mi az a Buyer Persona?
Hallottad már azt a mondást, hogy “ha mindenkinek marketingelsz, akkor senkinek sem”? Ha még nem, bármilyen vállalkozásod van, ezt jól jegyezd meg.
A Buyer Persona egy olyan kitalált személy, amely valós adatokra épül és körülírja a célközönségedet. A részletes leírása a piackutatáson, pontos és valós ügyfél adatokon alapul. Ha jó munkát végzel, igazi embereket fog képviselni.
A jól definiált személyek segítenek a marketingeseknek úgy kommunikálni, hogy elérjék és megszólítsák a célközönséget az üzeneteikkel (a weboldaltól kezdve, a hírlevelen át, a social media felületekig).
Ez rendkívül fontos, hisz az embereknek, a különböző “csoportokban” eltérő igényeik, kihívásaik vannak, valamint másak a médiafogyasztási szokásaik, így különbözőképpen kell őket megszólítani.
Mire valók a vásárlói personák?
A vállalkozásoknak érdemes a kezdeti időszakban létrehozni a vásárlói személyiségeket, majd frissíteni őket bizonyos időközönként.
Mikor nyúlj vissza a Buyer Persona-hoz?
- A tartalomstratégia megalkotásakor: a blogokat, az esettanulmányokat és az alapvető tartalmakat személyre szabottan alakítsd ügyfeleid különféle igényei szerint.
- E-mailek írásakor: Az e-mail kampányok szegmentálása és optimalizálása kulcsfontosságú háttérismeretet igényel a személyekről.
- A fizetett hirdetések közönségének meghatározásakor: az eredményes, hatékony hirdetések létrehozásának kulcsa annak ismerete, hogy mi vonzza a célközönséget.
- A közösségi média bejegyzések létrehozásakor: a közösségimédia-naptárad létrehozásakor vedd figyelembe azokat a témákat és eseményeket, amelyek fontosak a célközönséged számára.
- Új termék vagy szolgáltatás fejlesztésekor: mielőtt új terméket vagy szolgáltatást vezetnél be, fontold meg, hogy a meglévő ügyfélköröd megvenné-e azt, vagy sem.
- Márkaváltáskor: akár bővíteni szeretnéd közönségedet, akár teljesen új irányba akarod vezetni a márkáddal, a személyiségeid is úgy fognak átalakulni, ahogyan te.
- Új munkatársak felvételekor: azoknak az emberek, akiknek a legjobban tisztában kell lenniük a buyer persona-val, azok, akik melletted dolgoznak.
Létezik negatív perona?
Bizony léteznek, őket nem akarod az ügyfeleid között tudni.
Fontos, hogy őket is definiáld, és a negatív buyer persona-kat is alkosd meg (sokkal könnyebb meghatározni azt, hogy kinek NEM akarunk eladni).
Hogyan készíts personat?
Végezz kutatást:
- Demográfia: életkor, nem, jövedelem, földrajzi elhelyezkedés, családi állapot stb.
- Viselkedési minták: vizsgáld meg a webhelyeden az általános viselkedési mintákat.
- Az ügyfél szereti/nem szereti: mi a fontos számukra, amikor a tiédhez hasonló terméket választanak?
- Hogyan jutnak információhoz: milyen médiát fogyasztanak?
- Ügyfél céljai és motivációi: mit értékel a közönséged?
- Kihívások: milyen kihívásokkal néz szembe a célszemélyed?
- Használati esetek: az emberek különböző csoportjai eltérően használhatják termékét vagy szolgáltatását.
Mit tartalmazzon a vásárlói személyiséged leírása?
1. Alapinfók
- neve
- hogy néz ki,
- milyen jellegzetes ismertető jele van.
2. Munkahely és beosztás
- iparág amiben dolgozik:,
- a cég mérete.
3. Demográfia
- életkora,
- neme,
- izetése,
- milyen a lakóhelye? (város,falu,stb..),
- legmagasabb iskolai végzettsége,
- családi állapota,
- vannak gyermekei? Mennyi? Nemük?,
- életstílusa.
4. Célok és kihívások
- mi az elsődleges célja,
- mi a másodlagos célja,
- hogyan segíthetünk neki elérni a céljait,
- mi az elsődleges kihívása,
- mi a másodlagos kihívása?
hogyan segítünk neki megoldani a kihívásait?
5. Értékek / félelmek
- mitől fél leginkább? Hogyan oldjuk meg?
- mi az elsődleges értéke,
- legfőbb problémája a sales folyamat során?
6. Egyéb információ
- mi a hobbija?:
- mik az érdeklődési körei?:
- milyen egyéb blogokat, tartalmakat olvas?:
- honnan tájékozódik az érdeklődési köreivel kapcsolatban?
7. Milyen kifogásai vannak?
- Miért halogatnak, amikor halogatnak?
Természetesen lehet ennél sokkal bonyolultabb és sokkal egyszerűbb Buyer Persona-t is létrehozni.
Gyakran előfordul, hogy nem csak egy adott célcsoportra célzunk, ebben az esetben érdemes típusonként külön Buyer Persona-t készíteni.
Készen állsz, hogy emeld márkádat, és elérd az ideális vásárlóidat? Akkor foglalj időpontot egy ingyenes konzultációra velünk!
Forrás: https://inbound.human.marketing/what-is-a-buyer-persona-and-how-to-create-one